fredag 7 januari 2011

Har man tagit Hin Håle i båten så är det bara att försöka ro honom iland....

...och  med det menar jag både huset jag köpt och bloggen jag påbörjat...

Jag erkänner! Jag hade fel i går, det var inte kondens. Dagens planering var att lägga halva rumsgolvet samt fixa sargen runt hela golvet. Jag tror jag ska sluta planera. När vi kom dit i dag hade det kommit fukt på de två brädor vi lagt mot altandörren och även under andra elementet. Jag lyckades få tag i en rörmokare som konstaterade att tre element frusit sönder och de andra var på gränsen. Eftersom den tidigare ägaren sa att systemet var tömt på vatten så hade jag ingen värme på i vardagsrum och sovrum nu när det var så kallt. Dumsnål som jag är! Bevisligen fanns det vatten kvar i systemet. När jag nu slagit på värmen så tinade naturligtvis vattnet i elementen och sipprade ut. Jag får krypa ner under grunden och koppla en slang till avrinningen så vi får tömma ordentligt. Rörmokaren kollar så att systemet verkligen blir tömt och tycker att elementen kan sitta kvar så att rören från golvet inte rubbas nu när vi lägger golvet. På måndag ska jag ta kontakt med hans chef för att få prisförslag på att byta ut elementen. Han kollar rören i golven och tror inte att de har frusit och att det inte ska vara några problem att provtrycka systemet senare.

När jag kröp ner i grunden hittade jag ett till problem. Eftersom jag inte ville skotta snö för att komma åt att vrida på vattnet så upptäcktes inte det tidigare. Vi har klarat oss bra utan vatten eftersom vi äter lunch på Svempas Livs och Restaurnag varje dag och jag bor hemma hos mor och far i Bollnäs. Det nya problemet är att vattenledningarna har frusit sönder till badrummet. Rörmokaren tycker att jag ska låta dra nya utanpåliggande rör så är risken för frysning mindre än att det är som nu med rören i golvet. I badrummet har jag haft värme på hela tiden så kylan måste ha trängt in underifrån.

Jag tror inte jag ska planera något mer, vet inte vad som hinner hända tills i morgon. Det finns säkert nåt mer som kan gå fel, huset kanske brinner upp eller så... Men det vore väldigt synd med tanke på allt arbete vi lagt ner där nu.

Så till lite positivt också. Vi hann faktiskt lägga lite golv på eftermiddagen och jag gjorde sargen framför kakelugnen. Det kommer att bli väldigt snyggt när det blir klart.
Och så har jag fått min första uthyrning under O-ringen. Till sommaren ska det ju vara beboligt.

Hörn av golvet










Börjar fundera på om jag inte skulle ha köpt något i Spanien i alla fall. Där är risken för att något fryser sönder minimal.

1 kommentar: