onsdag 5 januari 2011

Det blir aldrig som man tänkt sig!

Dagen började på brädgården för att hämta nya brädor till köket. Killen som sorterat ut och levererat blev lite putt eftersom han redan sorterat ut det fula när han lastade, jo visst? I butiken var de vänligare och jag slipper lämna tillbaka det oanvändbara. Jag skaffade även ett par knäskydd till far eftersom det mest är han som ligger på knä. Jag sköter om sågen ute på altan och mamma hjälper till att bära in. När vi burit in tillräckligt mycket skruvar jag också, så mina knän är lite röda i kväll.

Så till dagens plan. Att göra klart köksgolvet och påbörja golvet i rummet. Köksgolvet gick bara bra och det ligger där det ska.

I vardagsrummet är jag lite petig och vill ha en sarg runt om och sedan vanligt grangolv i mitten. Till min fars stora förtret ska tilläggas. Det innebär mycket mer jobb och kan vara svårt att få snyggt. Till slut gör vi en kompromiss för att vara säker på att det ska bli snyggt. Ena långsidan blir utan sarg eftersom det är lättare att passa in sponten bara på ena sidan. Dessutom kommer den sidan att vara nästan helt täckt med möbler. Tjurig som jag är kommer vi inte att skruva fast golvet längst ut på sidan utan sarg. Allt för att hålla möjligheten öppen att lägga in den senare, dock utan spont i så fall.

Vi påbörjar stort med sargen på en långsida och kortsida, gerar snyggt i hörnet och lägger dit en till bräda för att kolla hur det blir. Kommer att bli kanonsnyggt!. Tyvärr så känner jag att stenullen är fuktig nedanför fönstret. Börjar gräva lite och det är rejält fuktigt. Efter mycket funderingar och paus för lunch kollar vi under andra fönstret också och där är det likadant. Drar slutsatsen att det bildats kondens när jag varit borta som sedan hamnat i isoleringen. (Fönstren var isiga på insidan när jag kom dit i mellandagarna). Lyfter upp det fuktiga och nu måste allt torka ordentligt innan vi kan fortsätta med golvet där. Känns som om jag vill strunta i alltihop och åka hem. Men skam den som ger sig.

Mamma och jag plockar ut alla saker ur sovrummet och börjar lägga ett tunt furugolv där. (De hade inget tunt grangolv hemma vilket jag hade föredragit eftersom grangolv gulnar.) Pappa gör klart framför kakelugnen där det också ska ligga en träsarg runt plåten, eller om jag ska ha klinker, har inte riktigt bestämt mig. Han reglar upp för det och hugger bort lite tegel eftersom golvet nu är lite lägre än vad det var förut. Efter halva sovrumsgolvet funderar jag på att göra kväll men då kommer pappa med ny energi och tycker vi ska göra klart det, och så blir det.

Furugolv i gröna sovrummet


Sedan blir det en ganska sen kväll. Har tidigare nämnt färgen på mina dörrar. Drog ju bort masoniten och hittade lite olika nyanser, här kommer de!












Gullaserad i gröna sovrummet
Vitmålad i köket
Obehandlad i sovrummet
Mahognylasyr i hallen
I morgon blir det vilodag från stugan, det blir ganska skönt. Då hinner golvet torka ordentligt innan vi lägger nytt i vardagsrummet. Sen blir det nya tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar