måndag 18 oktober 2010

Var börjar man?

Mor och Far var och hjälpte mig i dag. Efter en kopp kaffe och diskussioner om hur man bäst kommer åt det som ska lagas kom vi fram till att uppifrån måste vara bäst. Vi började gladeligen riva ut plastmattan i det gröna rummet. Jag fick bära ut de nya sängarna jag köpt dit samt ta ner gardinerna som nyss sattes upp. Med kraft från alla tre gick mattan till slut att få loss. Pappa började att försöka få bort golvet. Ett gediget trägolv som satt som berget. Innan allt för stor skada var skedd ringde jag min kusin för att få råd om vi skulle laga uppifrån eller underifrån. Eftersom han tyckte vi kunde bestämma det själva så började vi - utifrån! Panel revs och timmer sågades så nu har jag lite för bra ventilation i torpargrunden. Mamma skötte om eldning av det virke vi bar dit och såg till så vi fick oss något i magen.

Själv kröp jag in i mitt favoritställe - torpargrunden. Nu är gjutningsvirket på hela framsidan borta och husvirket där är av prima kvalitet. Gjutningsvirket är också borta på gaveln samt halva den andra långsidan. Nu är bara det värsta kvar. Jag måste gräva gångar för att komma fram till resten. När jag ändå var på plats så städade jag bort annat virke och skräp som låg där. Och hittade lite oväntade saker.

FYND 1! När jag kom ut och hällde ut säcken som skulle eldas ser jag lite papper. När jag vänder det så är det små bitar av gammal tapet som ligger ihop i sex lager. Sånt tycker jag är spännande. I vilket rum har de suttit och under vilka år? Tyvärr har jag inte kameran med mig men ska försöka ta bilder av dem när jag kommer hem.

Fynd 2 ! En herrsko med klack i gammal modell.

Fynd 3 ! Nergrävd i jorden långt in såg jag något som liknade ett rör, måste ju bara kolla vad. En gammal fotogenkamin. Den liknar den på bilden men har en annan lucka och är lite mer rostig.
Jag höll på att glömma, TV-mannen från Kilafors var här i dag, så nu ser jag på TV för första gången i stugan.

Kram från mig

1 kommentar:

  1. Jag blev trött bara av att läsa om projektet! Det ska bli spännande att följa dina öden och äventyr. Själv nöjer jag mig med att tapetsera hallen i 70-talsvilan i vinter :)//M

    SvaraRadera