söndag 31 oktober 2010

Återuppbyggnad

 
 Vissa dagar känns det extra skönt att duscha, framförallt efter arbetspassen här. Idag var jag så ivrig att duscha så jag slängde in byxorna med mobiltelefonen i. Så nu är jag okontaktbar den vägen. Den ligger på tork och jag hoppas! Förresten har jag mest tittat på om jag ska vara ärlig, lite hantlangning, eldning och isolering har jag i alla fall pysslat med.

Idag har kusin hjälpt mig återställa det vi rev i går. Det är skönt med människor som kan och löser problem eftersom. Tack kära kusin! Lägger in en före och en efter  rivningsbild. Efter är när vi rivit bort allt svampangripet virke.

 
Det var rejält byggmaterial som använts i huset. Nu är det nyinsatta reglar och uppstöttning samt ny blindbotten




Nytt fräscht golv och all isolering är på plats. Nu får resten av golvet vänta till nästa gång. Utsidan har fått papp som skydd. Som ni kanske sett är det väldigt kraftiga elementrör. De hör till värmesystemet med vedpanna i köket. Rören ska vara så grova för självcirkulation. Tyvärr är systemet ur funktion för tillfället

Efter mycket fundering har jag bestämt mig för att inte ersätta hustimret med timmer. Det blir reglar och isolering istället. Detta för att varje stock hade olika mått och det kommer ju inte synas när brädfodringen kommer på. Funderar fortfarande på om det är rätt att lägga gullfiberisolering istället för spån. Får fundera på det tills det är dags att lägga igen golvet.

Fick trevligt besök idag av min parhäst från skolan och hennes man. Försöker peppa dem att köpa stuga här i närheten också.

I morgon blir det städning och ingen renovering så det här blir nog sista inlägget för den här gången. Vet inte riktigt när jag återkommer.

Till dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar