lördag 30 oktober 2010

(Går) Dagens Nyheter

Jag kom ner i förrgår kväll men igår gjorde jag inte så mycket värt att skriva här. Jag tog en promenad i solen ner till den spegelblanka sjön, helt underbart! Jag har köpt en gammal tapet på Olofsfors byggnadsvård som jag rullade ut och mätte för att se om den skulle räcka dit jag ville ha den. Tror det är på håret men det går nog. den påminner om den näst understa tapetbiten som jag hittade i torpargrunden förra gången. Eftersom den är väldigt blommig kommer jag att måla tapeten upp till fönsterhöjd i en matchande färg.
 Så till dagens arbete. Min kusin och jag körde igång vid nio efter att jag hade eldat i vedspisen och druckit ett par baljor kaffe. Så här illa kan det se ut när man börjar riva i ett gammalt hus.

 Jag tror det blev fyra lager timmer och som mest fem meter långt innan vi kände oss nöjda. Golvet i det gröna rummet rykte också fram till första åsen. Jag var rädd att svampen hade ätit sig in under hela golvet men det hade den tack och lov inte.


Jag hittade en del läsbara tidningar under spånet. Tänk att man måste läsa Dagens Nyheter från 1947 för att förstå varför man är singel. Jag var ju tvungen att läsa kontaktannonserna! I flertalet annonser så fick kvinnan inte vara danslysten. Det var så vanligt ord att det kunde även förkortas dansl. Och jag som gillar att dansa! 
Något har hänt med Ljusnan den lokala tidningen, då - Frisinnad tidning för Hälsingland. Här är första sidan från den19 juni 1947.

Just nu är huset lite dragit med hål i väggen o hål i golvet, men i morgon ska vi börja bygga upp på nytt igen. Så här gör jag mig av med virket vi river ut. Man kan för en stund låtsas att man ligger i solen på en strand någonstans när man eldar, det värmer bra!

Tills i morgon!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar