söndag 17 oktober 2010

Mitt första inlägg!

Jag har alltså köpt hus i Hälsingland. Först var jag ner och städade och gjorde fint och nu håller jag på att renovera och sabotera städningen. Huset har byggår 1909 men kan vara äldre eftersom alla befintliga byggnader registrerades det året. Huset är fullt beboligt som det är. Besiktningen som gjordes innan köpet visade att det finns hussvamp i torpargrunden. Läste på om detta och det finns väldigt olika inställningar till hussvamp. En del menar att det bara är att bränna ner huset och en del att det går att renovera bort. Svampen är helt torr så i nuläget växer den inte vidare i mitt hus, men den måste bort. I förrgår kom besiktningsmannen och visade på vad som måste renoveras. Vi kröp tillsammans i smala gångar under huset och kikade. Tror jag kommer att få många fel på mitt hus så jag måste ringa honom igen, en riktig goding!

Tillbaks till huset. I går kröp jag runt och grävde nya gångar för att komma åt att riva. Har rivit bort en del gjutningsvirke som de lämnat kvar efter att ha gjutit grunden runt om. Det virket sitter på insidan runt hela huset och allt måste bort. En del av blindbotten samt en del av nedersta timmerstocken är också angripen och jag insåg under rundkrypningen att det är nog bäst att riva uppifrån för att lättare kunna åtgärda det. När jag tog ner en bräda igår försökte jag se när golvet isolerats. Man hade lagt tidningar längst ner och de gick sönder så fort man försökte ta i dem. Jag såg i allafall att de var från före 1947. Sen gick jag ut i det fina vädret och eldade upp allt jag rivit ut i en tunna. Inomhus var jag nyfiken på vilken färg spegeldörrarna hade haft så jag rev bort masoniten som satt över. Blev inte klokare på vilken färg som man kan återskapa dörrarna med. en dörr var obehandlad på den ena sidan och hade en gulaktig lasyrådring på den andra. Köksdörren hade bara masonit på hallsidan och där var den målad i mahognybrun färg. Resten av dörrarna hade vit färg.

I dag har jag arbetat inne. Furutaket i köket som jag tippar på är ditsatt under 70-talet vill jag ha vitt. Så idag har jag tvättat av det och behandlat alla kvistar med Shellack enligt konstens regler. Det sitter även pärlspont i furu i halvpanel i kök och hall och den ska också målas så småningom så den fick också sin Shellacksdos. Jag kan bara inte bestämma vilken färg jag ska ha. Inte heller om jag ska sätta tapet eller Schablonmåla tapeten ovanför.  Jag vill försöka återskapa lite sekelskifteskänsla. Jag har även plockat bort golvlisterna i köket samt i rummet som är ovanför det drabbade området i grunden. Köksmattan ska ut så om någon vill ha en 70-talsmatta så är det bara att hämta! Kanske måste riva en bit av köksgolvet också för att komma åt en annan skada i grunden. Hade nog tänkt måla trägolvet under om jag inte måste riva det.

Avslutar dagen med att elda i kakelugnen och att skriva min första blogg. Bilder kommer så småningom.

Ha det så gott alla därute i cyberspace!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar