onsdag 9 februari 2011

Nu går det framåt!

Ringde min kära besiktningsman från Anticimex förra veckan och frågade om det var han som hade uppgift att mäta fukten under badrummet. Det var det inte men han visste vem som gjorde sådant och erbjöd sig att kolla upp det. Han ringde tillbaka efter en liten stund och hade fått information om att mitt golv är snustorrt, trots att han borrat hål och kollat på flera ställen. Var kom då istapparna ifrån? Från mitt försäkringsbolag har jag inte hört ett jota!

Gick av nattskiftet måndag morgon och satte mig vid lunchtid på bussen söderut. Var väldigt trött när jag kom ner så det blev en tidig kväll.


Morgonen efter var jag så trött så jag nästan var gråtfärdig när vi åkte ut till huset. Tänkte att om något går fel idag så bryter jag ihop. En väldans tur att allt gick bättre än väntat. Vardagsrumsgolvet som jag trodde skulle ta två dagar att få färdigt låg klart redan kl 16. Vilken känsla - jag har golv i alla rum! Vi kapade in så långt vi kunde med golvlist och bytte foder runt dörrarna eftersom golvet nu ligger lite lägre så de gamla blev för korta. När vi åt lunchen på Svempas träffade jag målaren i Segersta och köpte en hink linoljefärg till fodren. I sovrummet hann vi med att slipa och spackla tapetskarvarna och mamma slipade även tapeterna i köket.



 I morse åkte vi och köpte mer golvsockel och lånade tapetböcker.  Sedan åkte vi till stugan och kapade golvsockel och målade foder och socklar. Bestämde mig till slut för två tapeter.Det blev naturligtvis inte de jag tänkt!
Tapeten jag valde till köket

Tapeten jag valde till sovrummet
Ringde Dorotapeter för att få färgkoden till kökstapeten. Fick den och ordnade med målaren i Segersta så jag fick en provburk att testa. Jag var rädd att nyansen skulle bli för mörk så jag tog en ljusare provburk. Den blev för ljus så jag ringde och beställde den korrekta nyansen istället. Jag kan säga att jag ångrar inte en sekund att jag målade över pärlsponten i furu!
 

Vi grundmålade även dörren i sovrummet och hallen i vitt. Tapeterna kommer under morgondagen så i morgon blir det nog en lite kortare dag med målning andra varvet på allt som vi målat. Så blir det tapetsering på fredag.

Två dagar när allt gått över förväntan. Undrar om jag vågar slå i gång vattnet i morgon?

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar