tisdag 15 februari 2011

Äntligen tapetserat!

Förra veckan blev lite stressig så den här bloggen är från i torsdags och  fredags egentligen. Torsdagen blev ganska lugn eftersom linoljefärgen inte hunnit torka tillräckligt för ett andra varv. Vi målade det som gick och jag arbetade lite med trösklar och dörrar som jag bestämt mig för att måla vita. Även taket i sovrummet fick en omgång färg eftersom det är ett fult tretextak med synliga bruna skarvar. Bryr mig inte om att kolla vad som finns under det just nu, har tillräckligt fullt upp med allt annat.

Planen i fredags var att kliva upp vid sex, vara vid stugan klockan sju och jobba klart så att jag kunde åka tillbaka till Västerbotten under kvällen. Jag har fortfarande inte lärt mig att jag ska låta bli att planera. Kung Bore slog till med full kraft under natten och klockan sex på morgonen var det full snöstorm ute. Inte en chans att komma från Bollnäs till Segersta. Väntade in plogbilen som kom mellan tio och elva och kontaktade snöplogaren i Segersta som åkte och banade väg där. Vid tolv kunde vi börja jobba. Så här såg det ut när vi kom fram.


Vi delade upp arbetet så att mamma och pappa tapetserade sovrummet och jag köket. De Fick lite problem efter ett hörn eftersom inte många väggar är raka. Med lite justering av mönsterpassningen i hörnet så blev det fint ändå. Jag var lite nervös över tapetvalet trots att jag är helt förälskad i tapeten. Min moster sa när hon kom in i rummet - Men Herreg........ 

Det blev stormönstrat- men snyggt. Särskilt när snickerierna blir färdigmålade vita. Eftersom färgen tar lång tid att torka hann vi inte få på sista varvet.

I köket jobbade jag på och där blev det jättebra. Målade även fönster och dörrfoder i samma färg som panelen. Som det kanske syns på bilderna är färgen obestämbar. När jag satt vid köksbordet såg ena väggen blå ut medans den andra var grå.



När tapeterna kommit upp ringde jag SJ och kollade tågtiderna. Tåget var 1,5 timme försenat, perfekt för mig som också blev försenad. Bokade biljett och hann måla klart det sista som kunde målas. Stressade iväg till snöplogaren för att betala honom och passade på att låna toaletten där för att blaska av mig det värsta jobbdammet inför tågresan. Har inte slagit på vattnet den här gången eftersom jag först i fredags fick tag på besiktningsmannen på försäkringsbolaget som gav klartecken att köra igång eftersom de inte hittat något fel. 
Fick varva ner på stationen i Söderhamn eftersom tåget blev ytterligare en timme försenat innan det kom. Efter att ha bytt från tåg till buss i Sundsvall kom jag till Ö-vik där det blev väntan på taxi i en halvtimme. Återkom till hemmet vid halv tre på natten och fick träffa anledningen till att jag stressade hem den kvällen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar